دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 126340
تعداد نوشته ها : 68
تعداد نظرات : 1

امارگیر حرفه ای سایت

مشاهده و دریافت کد
Rss
طراح قالب
GraphistThem220

  بسم الله الرّحمن الرّحيم                                              

 آموزش صوت و لحن                  مدرس :آقاي غلامرضا شاه ميوه اصفهاني

 در ادامه ي عــوامل مؤثر بر شكل گيري صوت ، پنجــمين عامل از درس قـبل باقي مـانده بود كه در اين مبــحث در خصـوص آن سُخـن خواهيم گفت .

 5- گوش :

 گوش وسيله ي دريافت اصوات در انسان است ، بديهي است همانطور كه انسانها در حواس مختلف خود داراي تفاوت هايي هستند و برخي از حسّ بويايي يا بيـــنايي قوي تري برخوردارند ، اشخاص در قدرت گيرائي اصوات پيرامون خود نيز متفاوت مي باشند .گوشِ پاره اي اندك از انسانها قادر است مجموعه اي از نت هاي مختلف موجود در يك قطعه موسيقي را بطور كامل دريافت كند اين افراد معمولاً جزو معدود كساني هستند كه از استعداد موسيقي يا صوتي لازم براي فعاليت در حوزه ي آواز يا موسيقي برخوردار هستند . به چـنين موضوعي ( تيزگوشي ) گويند . تيزگوشي افراد بسيار متفاوت است . دقيقاً همين تيزگوشي است كه افراد را تحت تأثير آواهاي زيبا قرار داده و حسّ آنان را در خواندن و زمزمه كردن نغمات ترغيب مي كند . فلذا يكي از مهمترين عوامل شكل گيري صوت از همان بدو كودكي ، مسئـله ي گوش انسان و به عبارت صحيــح تر تيزگوشي اوست زيرا افراد تيزگوش با بهــره مندي از چنين خاصيتي بهتر در مي يابند كه صداي خود را چگونه مورد استفاده قرار دهند .

 تا اينجا عوامل مؤثّر در شكل گيري صوت را بيان كرديم كه تا حدّ زيادي جبري و غير ارادي است . در اينجا ما به عواملي اشاره مي كنيم كه در بهبود و تحسين صوت تأثير فراواني دارند . عوامل مؤثّر در بهبود و تحسين صوت

 1- تربيت صدا :

 بطور كلّي مُوهبت و نعمت صداي خوش و زيبا در انسانها امري خداداد است . بنا بر اين اساساً در مورد كساني كه هيچ بهره اي از اين مُوهبت نبرده اند هيچ كاري نميشود انجام داد و تربيت صوت ، تأثيري در اين گونه افراد ندارد امّا در مورد كساني كه از جوهره ي اصلي لازم برخوردار هستند ، اين امكان وجود دارد كه با تربيت گوش و بدنبال آن تربيت صدا بر كيفيّت صداي خود بيفزايند . در اينجا لازم است توضيح دهيم كه دامنه ي اين تربيت در ويژگيهاي مُختلف صوت مانند طنين ، شدّت ، ارتفاع ، انعطاف و تحرير متفاوت است . يعني اينكه كيفـيّت برخي از اين خصوصيّات ياد شده با تربيت صحيح ، قابل افزايش بوده و در مورد برخي از خصوصيّات ، اينگونه نيست . براي مثال ارتفاع يا مساحت صوت و نيز انعطاف تا حدّ زيادي با تربيت و تمرينات مستمرّ بهبود مي يابد در حاليكه طنين كه امري ذاتي است و يا قوّت صوت ، بسيار اندك در مقابل تربيت قابل انعطاف هستند .

 امروزه براي تربيت صدا از روشي علمي بنام سُلفژ ( Solfege ) اســتفاده مي كنند كه درآن افراد ياد مي گيرند كه چگونه صداي نُت ها را به وسيله ي گوش تشخيص داده و بوسيله ي صداي خود آنرا اجراء كنند ، چنين اشخاصي معمولاً پس از طي دوره ي سُلفژ به راحتي قادر به اجراء نغمات بوده و كمتر مرتكب خروج ، خطا يا فالش مي شوند .

2- تمرين و ممارست :

تمرين و مُمارست چيزي غير از تربيت است . به هر حال ممكن است بسياري از افراد بدون طي دوره ي سُلفژ از استعداد و آمادگي لازم برخوردار باشند امّا چنين كساني همواره براي حفظ اين آمادگي لازم است كه تمرينات مُستمرّي را برنامه ريزي كنند . اين تمرينات مي تواند بطور روزانه يا هفتگي انجام شود اصولاً بسياري از افراد خوش صدا بوده اند كه بدليل عدم تمرين مُرتّب و رها كردن آن به مُرور توان صوتي خود را كاهش يافته و بلكه از دست رفته ديده اند . بهترين وقت تمرين هاي صوتي بخصوص براي قاريان قُــرآن عزيز ، ابتداء صبح ( بامداد )و ابتداء عصر ( قبل از غروب ) مي باشد و مدّت تمرينات روزانه حدّاقل 15 تا 25 دقيقه مي‌‌باشد كه بهتر است دقايق اوّليه به گرم كردن صدا اختصاص يافته و از اوج خواندن در ابتداء تمرينات جـدّاً پرهيز شود .

 3- استراحت و خواب كافي :

 يكي از عوامل زيان آور براي صدا خستگي مُفرط ناشي از فعّاليّت هاي بدني و فكري روزانه است كه لازم است با استراحت و خواب كافي صدا ترميم گردد . صُحبت كردن هاي زياد هم بشدّت براي صدا مُضرّ است .

 4- حفظ سلامتي :

اين موضــوع شامل دو جنبه جداگانه است : اوّلاً يك قاري يا خوانــنده بايد مراقب سلامت عمــومي بدن خود باشــد زيرا يك سرما خوردگي ساده هم ممكن است تا مدّتها روي بدن و به دنبال آن صداي وي اثر منفي بگذارد . ثانياًقاري قرآن بايد بطور ويژه مراقب بهداشت و سلامت حنجره ، گوش و بيني خود نيز بوده و در صورت مشاهده‌ي هر نقصي به پزشك مراجعه و در صدد مُعالجه‌ي آن برآيد .

 5- تغذيه ي صحيح و رعايت پرهيز :

 استفاده از رژيم غذائي مناسب كه در آن از غذاهاي پُرچرب و سُرخ كردني همراه با ادويه جات تُند خبري نباشد بهترين رژيـــم غذائي براي يك قاري قرآن است ، از طرفي قاريان بايد از چند چيز كاملاً پرهيز كنند : سردي يا سرماي بيش از حدّ ، چه آب يا ميوه يا هواي سرد باشد . شوري ، شيريني ، ترشي زياد كه حنجره را آزار دهد از ديگر مواردي است كه قاري بايد از آن پرهيز كند .

 


دسته ها :
X