دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 127102
تعداد نوشته ها : 68
تعداد نظرات : 1

امارگیر حرفه ای سایت

مشاهده و دریافت کد
Rss
طراح قالب
GraphistThem220

بسم الله الرّحمن الرّحيم                                                

 آموزش صوت و لحن                       مدرس :آقاي غلامرضا شاه ميوه اصفهاني

 تا اينجا ما با ويژگيهاي اصوات آشنا شُديم ، حال بايد ديد چه عواملي موجب شكل گيري يك صدا مي شود به هر حال اصوات انساني هر كدام داراي طبيعتي خاص خود هستند كه اين طبيعت در بستر سلسله عواملي شكل گرفته است ، برخي از اين عوامل بطور جبري صداي ما را شكل داده است و براي ما گُريز از آن امكان پذير نبوده و يا بسيار سخت مي باشد . بطور كُلّي اين علل و عوامل در 5 عنوان طبقه بندي مي شود :

 1- وراثت :

 امروزه ثابت گرديده كه بسياري از خُصوصيّات شخصيّتي انسان اعم از ويژگيهاي جسمي و فيزيكي و يا ويژگيهاي روحي و رواني از طريـق وراثت انتقال مي يابد . رنگ چشمان ، مو ، شكل ظاهري ، قد و قامت ، نوع صدا و يا بسياري از رفتارهاي ما از نسـل هاي قبل تر به ما انتقال مي يابد . اين موارد را در علمي بنام ژنتيك مورد بررسي قرار مي دهند يكي از مواردي كه از طريق وراثت منتقل مي شود خصوصيّات صوتي نظير طنين ، شدّت و ارتفاع صداست . بطوريكه مثلاً طنين صداي دو خواهر يا برادر يا يك پدر و پسر بسيار شبيه به هم است . وجود افراد خوش صدا در يك خانواده و حتّي در چند نسل متفاوت ، همگي حاكي از اين مسئله است . گرچه الزاماً اينگونه نيست كه اين خصوصيّات حتماً از يك نسل قبل تر به فرد منـتقل شود بلكه ممكن است از نســل هاي پيش تر از آن نيز انتقال يابد . به هر حال نوع صداي ما تا حدّ زيادي توسّط ژنها به ما منتقل مي شود و گُريزي از آن نيست .

 2- محيط :

 انسان از همان بدو تولّد همواره تحت تأثير محيط پيرامون خود قرار داشته و دارد . اين تأثيرها بخصوص بيشتر صوتي است بطوريكه كودك سُخـن گفتن و تبديل اصوات به الفاظ را با همان نشيب و فرازهاي صوتي كه در محيط پيرامون وي و خانواده اش وجود دارد ياد مي گيرد . براي مثال لهجه ي يك انسان ، متأثر از محيط پيرامون وي شكل مي گيرد يا بطور نمونه تون سُخن گفتن در برخي خانواده ها بالاتر و در برخي خانواده ها مُلايم تر و آهسته تر است . معمولاً فركانس صداي صُحبت عادّي در محيط هاي روستائي كه سر و صداي زيادي در آن وجود ندارد بسيار پائين تر از فركانس صداي افراد شهر نشين است . زيرا بدليل آلودگيهاي صوتي موجود در محيط هاي شهري ، افراد همواره مجبورند از فركانس بالاتري براي صحبت كردن استفاده كنند . بنا بر اين محيط مي تواند روي شكل گيري صداي فرد بويژه از نظر ارتفاع تأثير بگذارد .

 3- وضعيّت جغرافيائي ( آب و هوا ) :

آب و هوا و منطقه جغرافيائي كه انسان در آن زندگي مي كند در شكل گيري و پرورش صدا ، هم تأثير مثبت و هم منفي دارد . براساس بررسيهاي موجود ، معمولاً بهترين صداها ( از نظر موسيقائي ) در مناطق خوش آب و هواي مديترانه اي و يا مُشابه آن وجود دارد . وجود اصوات برجسته و نمونه با استانداردهاي بالاي جـهاني در كشورهايي همچون : مصر ، يونان ، ايتـاليا ، سوريّه و تركيّه مؤيّد چنين موضوعي است . دركشور ما نيز ميانگين اصوات مستعد و خوب در مناطق خوش آب و هواي كوهستاني نظير اردبيل و كردستان و آذربايجان و يا مناطق مرطوب شمالي نظير گيلان و مازندران بسيار بالاتر از مناطق كويري و گرم و خشك است .

 4- نژاد :

 دانستيم كه عوامل وراثتي در انتقال خصوصيّات صوتي چه نقشي دارند . در اينــجا به موضوع ديگري كه هر چند بي ارتبـاط با مسئله‌ي وراثت نيست امّا خود ، داراي هويّت مُستقلّي مي باشد و آن مسئله ي نژاد است ، اشاره مي كنيم . مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه نژادهاي مختلف به رغم برخورداري از تنوّع و گوناگوني دروني موجُود در هر نژاد ، در عين حال خصوصيّات مُشتــركي دارند كه آنها را از نژاد ديگر مـُتمايز و مُتـــفاوت مي كند . در خصــوص صوت نيز چنيــن قاعـده اي حُكمفرماست . براي مثال نژادهاي ساكن در شمال آفريقا داراي اصواتي بم و قوي هستند در حاليكه در نقطه ي مقابل آنها نژاد ساكن در جنوب شرقي آسيا مي باشند كه در كشورهايي چون : مالزي ، اندونزي ، تايلند و فيليـپـين ساكن هستند . اين نژاد معمولاً داراي صدايي زير و ضعيف مي باشند ضمن آنكه ميانگين استعداد صوتي در برخي از نژادها مانند مصري ها و ايراني ها به مراتب بيشتر از نژاد ساكن در شبه جزيره ي عربستان از نقطه نظر فعّاليّت موسيقائي مي باشد .


دسته ها :
X